Forsia Forsikring overtog pr. 01.11.2024 dele af ETU Forsikrings privatportefølje. Læs mere om overgangen her.

Forsinket, beskadiget eller forsvundet bagage

Hvis din flybagage ikke er dukket op i lufthavnen, får du en dårlig start på ferien. For hvad gør du egentlig, hvis din bagage er forsinket, beskadiget eller blevet pist væk? Få svarene her.

Hvem har ansvaret?

Hvis din bagage er blevet forsinket, beskadiget eller forsvundet under din flyrejse, er det flyselskabet, som har ansvaret. Derfor skal du huske at melde det til flyselskabet, så du søge kompensation. Du kan desuden søge erstatning via din rejseforsikring.

Forsinket eller forsvundet bagage

Hvis din bagage er forsinket og ikke dukker op, efter du er landet, skal du henvende dig til flyselskabet i lufthavnen og udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Det er dit bevis på, at bagagen er forsinket og nødvendig for, at du kan få erstatning fra flyselskabet. Husk at gemme rapporten da det er din dokumentation for, at du har anmeldt sagen rettidigt. Det er en god idé at gøre det med det samme, du er landet i lufthavnen. Ellers skal du tilbage til lufthavnen og have den udfyldt inden for syv dage.

Få dækket erstatningskøb

Hvis bagagen er forsinket eller forsvundet kan du få dækket rimelige og nødvendige erstatningskøb, så du kan komme godt fra start på rejsen. Det kan f.eks. være toiletsager, almindeligt tøj, sko m.m. Du skal selv lægge ud for dine erstatningskøb, så husk at gemme kvitteringerne på det, som du køber.

Anmeld til SOS International

Søg om erstatning via din rejseforsikring ved at lave en skadeanmeldelse til SOS International. Her skal du uploade PIR-rapporten og kvitteringer for erstatningskøb. Du kan også kontakte SOS International på tlf. +45 38 48 92 92.

OBS – vær opmærksom på, at du ikke har samme ret til erstatningskøb på hjemrejsen, da du som udgangspunkt har adgang til de mest nødvendige ting derhjemme.

Hvornår anses din bagage som forsvundet?

Det er muligt at få kompensation fra flyselskabet, hvis din bagage ikke er dukket op efter 21 dage, eller hvis flyselskabet melder bagagen forsvundet.

Hvis din bagage dukker op på et senere tidspunkt, er flyselskabet ansvarlig for at levere den hjem til dig.

Beskadiget bagage – hvad gør du?

Hvis din bagage er blevet beskadiget under flyrejsen, skal du kontakte flyselskabet i lufthavnen og udfylde en PIR-rapport som bekræftelse på, at din bagage er gået i stykker. Husk at gemme rapporten, da det er din dokumentation for, at du har anmeldt sagen rettidigt. Klag skriftligt til flyselskabet senest syv dage efter, at du har modtaget din beskadigede bagage. Klagen skal indeholde PIR-rapporten og kvitteringer for de ting, som du har været nødt til at købe som erstatning for de ødelagte ejendele.

Anmeld skaden ved udrejse til SOS International

Hvis din bagage er blevet beskadiget på udrejsen, kan du søge om erstatning hos SOS International ved at lave en skadeanmeldelse. Du kan også kontakte SOS International på tlf. +45 38 48 92 92.

Anmeld skaden ved hjemrejse til Forsia Forsikring

Hvis din bagage er beskadiget på hjemrejsen, skal du anmelde det direkte til os på Min side.

Hvornår kan du søge om erstatning hos flyselskabet?

Senest 21 dage efter, at din bagage skulle være dukket op, kan du gøre krav på din erstatning. Hvis du har delt kuffert med en anden person, vil I begge være berettiget til at søge erstatning.

Hvor meget kan du få i erstatning?

Hvis du er så uheldig, at din bagage er forsvundet, kan du søge erstatning hos dit flyselskab. Det gælder også, hvis bagagen dukker op.

  • Rejser du med et EU-registeret flyselskab inden for EU eller til et land, der har underskrevet Montreal-konventionen, har du mulighed for at få en erstatning på op til 10.000 kr. til at dække dine erstatningskøb. Du kan i så fald få dækket dine udgifter for nødvendige ting, som befinder sig i den forsinkede eller forsvundne bagage.
  • Rejser du til og fra lande, som ikke har underskrevet Montreal-konventionen, vil din erstatning være på omkring på 2.000 – 3.000 kr.
  • Det samlede erstatningsbeløb vil dog ikke kunne overstige 2.000 – 10.000 kroner. Hvis du har mistet ting, som har en højere værdi, vil din rejseforsikring typisk dække det, som dit flyselskabs kompensation. Det er vigtigt, at du gemmer PIR-rapporten samt alle kvitteringer for erstatningsindkøb.

Har du styr på din rejseforsikring?

En god ferie kræver, at du kan føle dig tryg, når du skal ud at rejse. Om du skal på afslapningsferie med sol og strand, eller på en aktiv ferie med dine ski, så er det vigtigt, at du har styr på din rejseforsikring, før du rejser afsted.

Se vores rejseforsikring

Få hjælp døgnet rundt

Hvis du kommer til skade eller bliver syg på rejsen, kan du kontakte vores samarbejdspartner SOS International på tlf. +45 38 48 92 92.

De har åbent døgnet rundt og kan hjælpe dig uanset hvor i verden du befinder dig, f.eks. med at finde en læge eller et hospital i nærheden. Husk desuden at få dokumentation for dit lægebesøg.

Kontakt SOS International

Bliv godt forberedt til rejsen

Når du skal rejse på ferie, er det en god idé at være forberedt på forhånd. For at gøre det lettere for dig, har vi lavet en liste med gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, før du tager afsted på ferie.

Anbefalinger omkring bagage

  • Pak det mest nødvendige i håndbagagen, så du f.eks. ikke står uden vigtig medicin eller betydningsfulde værdier.
  • Pak ikke ting, som du er ked af at miste – måske er du uheldig og får det ikke erstattet.
  • Flyv så vidt muligt direkte til din slutdestination. Det minimerer risikoen for at miste bagagen.
  • Sørg for at låse din bagage grundigt. Det minimerer risikoen for at bagagen bliver beskadiget.
Se alle rejsetips

Hvad synes du om artiklen?

Rejse

Andre artikler om rejser

Nyhedsbrev

Få årstidens tips til at forebygge skader

Få årstidens tips og rådgivning til at passe på dine ting, dig selv og dem du holder af. Ingen reklame, bare gode råd som er lige til at gå til, når du har brug for det.

Få et tilbud

Få et tilbud på dine forsikringer

Udfyld formularen, så ringer vi til dig.

Anvendes på Mobil "Få et Tilbud" pop-up menu

"*" indikerer påkrævede felter

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.