Forsinket, beskadiget eller forsvundet bagage

Du er landet i lufthavnen og mangler kun at hente din kuffert. Mens dine medpassageres kufferter bliver hentet ved bagagebåndet, kigger du langt efter din egen kuffert, som ikke dukker op. Så hvad gør du, hvis din bagage er forsinket, beskadiget eller pist væk?

Det er næppe den fedeste start på ferien, når bagagen ikke dukker op. Heldigvis kan bagage erstattes og din forsikring hjælper, så du kan komme godt videre og nyde din ferie.

Her på siden får du en guide til, hvad du skal gøre, hvis din bagage ikke dukker op, og hvordan du kan søge erstatning, så du kan fokusere på at nyde ferien.

Hvem har ansvaret?

Hvis din bagage er blevet forsinket, beskadiget eller forsvundet under din flyrejse, er det altid flyselskabet, som har ansvaret. Hvis din bagage ikke er dukket op, skal du derfor melde det til flyselskabet.

Du skal udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report), som er dit bevis på, at du har anmeldt din forsinkede, beskadigede eller mistede bagage til flyselskabet. Husk at gemme rapporten da det er din dokumentation for, at du har anmeldt sagen rettidigt. Det er en god idé at gøre det med det samme, du er landet i lufthavnen. Ellers skal du tilbage til lufthavnen og have den udfyldt inden for syv dage.

Hvordan anmelder jeg skaden?

Når du har anmeldt din forsinkede, beskadigede eller mistede bagage til flyselskabet, kan din rejseforsikring hjælpe efterfølgende, alt efter hvad der er sket med din bagage.

Forsinket bagage

Hvis din bagage er forsinket eller forsvundet kan du få dækket rimelige og nødvendige erstatningskøb, så du kan komme godt fra start på rejsen. Det kan f.eks. være toiletsager, almindeligt tøj, sko m.m. Du skal selv lægge ud for dine erstatningskøb, så husk at gemme alle kvitteringer for dine køb. Kvitteringerne og PIR-rapporten anses som din dokumentation, når du anmelder skaden til din rejseforsikring.

Anmeld skaden
Du kan søge om erstatning via din rejseforsikring ved at lave en skadeanmeldelse. Her skal du uploade PIR-rapporten og kvitteringer for erstatningskøb. Du kan også kontakte SOS International på tlf. +45 38 48 92 92.

OBS – vær opmærksom på, at du ikke har samme ret til erstatningskøb på hjemrejsen, da du som udgangspunkt har adgang til de mest nødvendige ting derhjemme.

Beskadiget bagage

Hvis din bagage er blevet beskadiget under flyrejsen, kan du søge om erstatning hos flyselskabet inden 7 dage. Du skal udfylde en PIR-rapport og vedlægge kvitteringer for de køb, som har været nødvendige som erstatning for de ødelagte ejendele. Husk at gemme rapporten, da det er din dokumentation for, at du har anmeldt sagen rettidigt. 

Anmeld skaden
Hvis din bagage er blevet beskadiget på udrejsen, kan du søge om erstatning hos SOS International ved at lave en skadeanmeldelse. Du kan også kontakte SOS International på tlf. +45 38 48 92 92.

Hvis din bagage er beskadiget på hjemrejsen, skal du anmelde det via din indboforsikring på Min side.

Mistet bagage

Hvis din bagage ikke dukker op inden for 21 dage, vil den anses som forsvundet, og du kan kræve erstatning fra flyselskabet. Du kan også kræve erstatning for rimelige og nødvendige erstatningskøb, f.eks. toiletsager og almindeligt tøj. 

For at lave anmeldelsen skal du bruge PIR-rapporten og kvitteringer for dine køb. Du kan også anmelde din mistede bagage via din indboforsikring på Min side.

Hvor meget kan jeg få i erstatning fra flyselskabet?

Senest 21 dage efter, at din bagage skulle være dukket op, kan søge erstatning hos dit flyselskab. Hvis du har delt kuffert med en anden person, vil I begge være berettiget til at søge erstatning. Det gælder også, hvis bagagen dukker op.

  • Rejser du med et EU-registeret flyselskab inden for EU eller til et land, der har underskrevet Montreal-konventionen, har du mulighed for at få en erstatning på op til 10.000 kr. til at dække dine erstatningskøb. Du kan i så fald få dækket dine udgifter for nødvendige ting, som befinder sig i den forsinkede eller forsvundne bagage.
  • Rejser du til og fra lande, som ikke har underskrevet Montreal-konventionen, vil din erstatning være på omkring på 2.000 – 3.000 kr.
  • Det samlede erstatningsbeløb vil dog ikke kunne overstige 2.000 – 10.000 kroner. Hvis du har mistet ting, som har en højere værdi, vil din rejseforsikring typisk dække det, som dit flyselskabs kompensation. Det er vigtigt, at du gemmer PIR-rapporten samt alle kvitteringer for erstatningsindkøb.

Har du styr på din rejseforsikring?

En god ferie kræver, at du kan føle dig tryg, når du skal ud at rejse. Om du skal på afslapningsferie med sol og strand, eller på en aktiv ferie med dine ski, så er det vigtigt, at du har styr på din rejseforsikring, før du rejser afsted.

Se vores rejseforsikring

Få hjælp døgnet rundt

Hvis du kommer til skade eller bliver syg på rejsen, kan du kontakte vores samarbejdspartner SOS International på tlf. +45 38 48 92 92.

De har åbent døgnet rundt og kan hjælpe dig uanset hvor i verden du befinder dig, f.eks. med at finde en læge eller et hospital i nærheden. Husk desuden at få dokumentation for dit lægebesøg.

Kontakt SOS International

Bliv godt forberedt til rejsen

Når du skal rejse på ferie, er det en god idé at være forberedt på forhånd. For at gøre det lettere for dig, har vi lavet en liste med gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, før du tager afsted på ferie.

Anbefalinger omkring bagage

  • Pak det mest nødvendige i håndbagagen, så du f.eks. ikke står uden vigtig medicin eller betydningsfulde værdier.
  • Pak ikke ting, som du er ked af at miste – måske er du uheldig og får det ikke erstattet.
  • Vær opmærksom på, hvad du må medbringe i håndbagagen så du undgår ærgrelser.
  • Pak væsker godt ind i en tætsluttende beholder (f.eks. shampoo, creme, deodorant mv.)
  • Flyv så vidt muligt direkte til din slutdestination. Det minimerer risikoen for at miste bagagen.
  • Lås din bagage med kode- eller hængelås. Hvis du skal til USA, så husk en TSA-lås til din kuffert.
  • Tag gerne et billede af indholdet, når kufferten er pakket. Det kan hjælpe dig til at huske, hvad der var i, hvis din bagage bliver væk.
Se alle rejsetips

Hvad synes du om artiklen?

Rejse

Andre artikler om rejser

Nyhedsbrev

Få årstidens tips til at forebygge skader

Få årstidens tips og rådgivning til at passe på dine ting, dig selv og dem du holder af. Ingen reklame, bare gode råd som er lige til at gå til, når du har brug for det.

Få et tilbud

Få et tilbud på dine forsikringer

Udfyld formularen, så ringer vi til dig.

Anvendes på Mobil "Få et Tilbud" pop-up menu

"*" indikerer påkrævede felter

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.