Anmeld skade på transportmidler

Alle skader på din bil, motorcykel, knallert, veteranbil, campingvogn eller anhænger skal anmeldes på Min side.
Undtaget er, hvis du har en skade på din leasingbil – se mere herunder.

Det skal du gøre i forbindelse med transportmidler

Spørgsmål og svar

Ofte stillede spørgsmål

Se de mest relevante og populære spørgsmål og svar lige nu og få hurtigt svar.

Har du tilvalgt autohjælp, og har du brug for akut hjælp? Kontakt vores samarbejdspartner SOS Dansk Autohjælp på tlf. 70 10 80 90 eller download deres vejhjælp-app her – så er du sikret hurtig hjælp.

Med autohjælp kan du f.eks. få assistance til:

  • Starthjælp ved startsvigt.
  • Hjulskift.
  • Brændstofudbringning eller nød-strøm.
  • Oplukning af dør, hvis dette kan gøres forsvarligt.
  • Bjærgning ved udskridning eller fastkørsel.
  • Transport af køretøjet i forbindelse med driftsstop.
  • Transport af køretøjet til nærmeste ladestation (elbil).
  • Persontransport i forbindelse med driftsstop/færdselsuheld.
  • Patient/hjemkørsel af køretøjet og passagerer ved akut opstået sygdom/tilskadekomst.
  • Campingvogn eller trailer, som er efterspændt den autohjælpsforsikrede bil, er automatisk meddækket, når denne benyttes privat. Dette uanset om det er din egen eller den er lånt/lejet.

Læs mere om autohjælp.

Hvis du har fået et stenslag eller glasskade i forruden på din bil, kan du få repareret eller skiftet ruden hos enten Dansk Bilglas eller Carglass, som vi samarbejder med.

Du bestemmer selv, om du vil forbi et af deres værksteder, eller om de skal komme ud til dig. Det er fleksibelt, hurtigt og nemt for dig.

Hvis du har kaskodækning, kan du få stenslaget gratis repareret. Med udvidet glasdækning kan du få dækket skader på bilens spejlglas, lygteglas, ruder og sol- eller panoramatag uden opkrævning af selvrisiko. Ved udskiftning af forruden, er der en selvrisiko på 1.000 kr. Læs mere her.

Du kan få udstedet en skadeattest på et køretøj, hvis køretøjet er forsikret hos os.

Se hvordan du gør her.

Når du rejser på bilferie, skal du kunne dokumentere, at du kører i din egen bil, og at den er ansvarsforsikret.

  • Grønt kort er dit bevis for, at bilen er ansvarsforsikret. I de fleste lande er din nummerplade på bilen registreret, mens du i andre lande skal medbringe det grønne kort. Se hvilke lande her.
  • Hvis du har en kaskoforsikring på din bil, har du ret til SOS redningshjælp i udlandet. Du kan med fordel hente Rødt Kort-appen her. (Det er ikke et krav, at du har Rødt Kort/app med på ferien).

Læs mere om rødt og grønt kort her.

Hvis du har en leasingaftale på din bil, og du ikke selv står som forsikringstager på din bilpolice, skal du benytte denne formular.

Min side kan du finde:

  • Betingelser
  • Faktaark
  • Tilvalg og dækninger

Når skaden er sket, er der 4 råd, som er vigtige at følge:

  • Sørg for at begrænse skadens omfang så meget som muligt.
  • Sæt først reparationen i gang, når du har fået grønt lys fra Forsia Forsikring.
  • Lad være med at fjerne eller smide beskadigede ting væk. Tag eventuelt nogle fotografier af skaden, hvis udbedring ikke kan vente til taksators besigtigelse.
  • Lad være med at anerkende en eventuel erstatningspligt, men overlad dette til Forsia Forsikrings eksperter.

Har du brug for hurtig hjælp i forbindelse med en akut skade, kan du kontakte vores alarmcentral døgnet rundt på tlf. 98 98 98 98.

Ja, på Min side under “Skader” kan du vedhæfte billeder, kvitteringer, fakturaer og andre dokumenter til din sag, som er under behandling.

Når du anmelder din skade, er det en god idé at have følgende klar:

  • Dokumenter
  • Kvitteringer
  • Fotos
  • Ved tyveri af cykel skal vi bruge stelnummer og godkendt cykellås-garanti

Forebyg skade

Forebyg skader året rundt

Hos os er du aldrig alene. Derfor har vi samlet vores bedste tips og gode råd til, hvordan du passer bedst muligt på din bil året rundt. Se en oversigt over vores årstidsbestemte artikler omkring forebyggelse af skader på din bil.

Læs alle vores tips